Sapir Jobs
להפסיק לחפש. למצוא עבודה!

טל. 09-7717297 | 052-6418884
 





הגיל שאפשר להתחיל - חיפוש עבודה אחרי גיל 50+ 

לעתים קרובות, מחפשי עבודה מבוגרים אינם מתקבלים בזרועות פתוחות בקרב המעסיקים; ואולם לא מדובר בגזירה משמים, מחפשי עבודה מבוגרים חשים לא אחת ששוק העבודה כבר לא מקבל אותם בזרועות פתוחות והדרך אל המשרה המיוחלת ארוכה ומלאת מכשולים.
רגע לפני שמתייאשים חשוב לזכור:
חיפוש עבודה בכל גיל הוא תהליך מורכב, וככזה הוא דורש ממחפש העבודה הצטיידות בכלים ספציפיים - הבנת שוק העבודה הנוכחי, הכרת המעסיקים ודרישותיהם ויכולת קבלת שינויים והתאמה אליהם.
 

הכירו את שלוש הטעויות הנפוצות של מחפשי עבודה, בעיקר אחרי גיל 50:
 
1. מלכודת המוכשרים יתר על המידה
 
Over Qualified – המושג הפך עם הזמן ל"קללת" המועמדים המוכשרים. כל כך מוכשרים, שמבחינת המעסיק התפקיד קטן עליהם בכמה מידות. אך אל תטעו: למרות המחמאה בפועל מדובר על חסם משמעותי שיכול למנוע מכם את התפקיד המיוחל. אצל מחפשי עבודה בגילאים בוגרים גדלים הסיכויים לשמוע שהם מוכשרים יתר על המידה. הסיבה לכך ברורה - הם אוחזים בקורות חיים עשירים, המשקפים ידע וניסיון שבמקרים רבים אינם נחוצים למשרה המוצעת.
 
ידע וניסיון מהווים יתרון למועמד, אך כשהם מאפילים על דרישות המשרה היתרון יכול להפוך בקלות לחיסרון. מעסיקים חוששים לעתים ממועמדים מוכשרים מדי. מועמדים כאלו, שכבר ביצעו אי אילו תפקידים בחייהם, עשויים להשתעמם בתפקיד שדורש פחות ולחוות קושי בקבלת מרות. בחלק מהמקרים המעסיק סבור כי הם מצפים לשכר גבוה מזה שמוצע לתפקיד ולכן לא יטרח אפילו לחזור אליהם.
 
הפתרון: מתאימים את קורות החיים לדרישות המשרה.
קורות חיים אמורים להיות ממוקדי מטרה, ולכן אם אתם פונים למשרה הדורשת פחות ממה שיש לכם להציע, אל תתפתו לציין את כל עברכם המקצועי. על ידי ניסוח מחדש של התפקידים שביצעתם בעבר והדגשה של דרישות התפקיד בלבד תוכלו להימנע מפסילת המועמדות שלכם. אם צריך ניתן גם להשמיט מיומנויות וניסיון רחב מדי ולנסות ולבחור בתארים פחות גרנדיוזיים. למשל, לכתוב "מנהל" במקום "סמנכ"ל", ואפילו "אחראי" במקום "מנהל". זה המקום שלכם להיות יצירתיים.
חשוב לזכור שאין הכוונה להפחית מערככם, אלא רק למקד את קורות החיים שלכם באופן שיתאים לדרישות המעסיק.
 
בנוסף, כמענה לחשש המעסיק מאיבוד עניין בתפקיד - חשוב להביע מוטיבציה בפני המגייס כי מעסיק לא ירצה לעבוד אתכם אם יקבל את הרושם שאתם מתפשרים ופונים למשרה בלית ברירה.
 
2. גישה מתנשאת כלפי אנשי גיוס צעירים
 
גם בראיון עבודה ישנם מכשולים שחשוב להכיר. אחד המרכזיים שבהם טמון במפגש עם רכזי הגיוס הצעירים.
לא פשוט לשבת מול אדם שגילו מחציתו משלכם, ופער הגילאים הזה יכול להוביל לתחושת התנשאות כלפי המגייס.  
 
הפתרון: לשנות את הגישה ולכבד את המעמד והמראיין. רכזי הגיוס הם אלה שיחליטו אם תעברו לשלב הבא והם יכולים לחרוץ את גורלכם המקצועי. לאנשי הגיוס אין אמנם את הסמכות לומר את המילה האחרונה, אך למילה שלהם יש עדיין משקל רב עבור בעל הדעה, ולכן אסור לזלזל בהם.
 
בנוסף, במהלך
ראיון העבודה  צאו מכיסא "המנהל הכל יודע". אל תשכחו שנכון לרגע זה אינכם עובדים ותיקים או מנהלים, אלא מועמדים מן המניין. שמרו את ניסיונכם העשיר והצעות הייעול לשלב שבו תהיו בתוך הארגון. ובכלל, התייחסו בכבוד לכל אדם שאתם פוגשים בדרך למשרה הנכספת וזכרו - אפילו המזכירה שקיבלה את פניכם בחברה ונראית חסרת כל קשר למועמדות שלכם, עשויה להיות בעלת השפעה רבה על מנהליה, ולפעמים מספיקה רמיזה שלה למנהל לגבי האדם שיושב בחדר ההמתנה.

3. חיפוש עבודה בשיטות מיושנות
אחת הבעיות השכיחות בתהליך
חיפוש עבודה של אנשים בגילאי 50+ היא מחסור בנגישות ובכלים בעקבות השינוי שחל בשוק התעסוקה. מי שלא חיפש עבודה בחמש השנים האחרונות ויניח שעולם כמנהגו נוהג, ייתקל במציאות שונה.
אתרי דרושים באינטרנט ורשתות חברתיות מקצועיות הפכו לשחקנים עיקריים בזירה, ובהם צריך להתמקד.
בנוסף, בעבר הרחוק היו מתקשרים אליכם למטרה אחת ברורה – תיאום מועד לראיון עבודה.
כיום, כשמעסיק חוזר אליכם לגבי קורות החיים ששלחתם, הוא מנצל את השיחה כדי לשאול אתכם שאלות רבות. יש לכך סיבה – שיחת הטלפון היא למעשה ראיון מקדים שתפקידו למנוע בזבוז זמן של שני הצדדים.
משום כך, ראוי להתייחס לשיחה כאל ראיון של ממש – עם כל הרשמיות הנדרשת.
 
 
הפתרון: להבין שבשנת 2015 יש מקום גם בשבילכם.
אנשים מבוגרים נוטים לחשוש מאמצעים טכנולוגיים, אך סיסמאות כמו "אני לא מבין בזה" או "זה לא בשבילי" הן בגדר ירייה עצמית ברגל. בימינו כבר אין שום דרך להימלט מידיעת המחשב, וקשה מאוד להשתלב בסביבת עבודה מבלי להכיר באופן בסיסי את תוכנות ה- Office ואת עולם האינטרנט.
נצלו את זמנכם הפנוי לרכישת הכלים הבסיסיים הללו. אפשר לשקול אפילו מסגרת מקצועית  וללמוד את הנושא בקבוצה.
 
ענת ספיר, ספיר ג'ובס, יועצת קריירה לבכירים 052-6418884, 09-7717297


 
ירידה לצורך עליה
 

 
הקריירה תקועה? דברים לא מסתדרים?
התפשרות זמנית עשויה לפעמים לעזור להמריא מחדש

יש תקופות בחיים שבמהלכן נראה לנו שהקריירה לא מתקדמת לשום מקום. אנו עושים מאמצים למציאת מקום העבודה הבא שתפור למידותינו, אך ללא הועיל.  הנטייה  הטבעית במצבים כאלה היא להתבצר בתוך השאיפה הספציפית, גם כאשר היא לא מצליחה להתממש לאורך זמן.

 
למשל, אדם שעבד במשך 20 השנים האחרונות בניהול קו ייצור של מזון במפעל – הדבר הטבעי ביותר לעשות הוא לחפש תפקיד דומה, כזה שהוא כבר מכיר ויודע איך לקצור בו הישגים מרשימים. כשהשאיפה לא מתממשת, התסכול רב והוא עלול להביא לחוסר פתיחות להזדמנויות אחרות שעשויות להיקרות בדרך.

הנמכת ציפיות
יוסי, 56, היה עצמאי במשך שנים וניהל לצד אביו את תחום השיווק והמכירות של עסק משפחתי גדול בתחום יבוא ושיווק מוצרי מזון וצריכה. אך העסק נסגר בעקבות מות האב, יוסי נותר לבדו מול רצף  בעיות בריאות ובעיות משפטיות ואישיות, שצצו בזו אחר זו. הבעיות הביאו אותו לחוסר תעסוקה, להתנתקות מהעולם העסקי ובעקבות כך גם למצב כספי ירוד ביותר. הוא השקיע זמן ארוך במסדרונות בתי החולים ובתי המשפט. יוסי נאלץ לחזור להתגורר עם אימו הקשישה, דבר שערער עוד יותר את בטחונו העצמי.
כאשר החליט לצאת לדרך חדשה ולמצוא עבודה היה בטחונו העצמי כה ירוד, עד שבראיונות עבודה כבר לא היה מסוגל להצביע על נקודות חוזקה שלו, אלא רק על נקודות תורפה.
כשהגיע אלי ליעוץ וגולל בפני את סיפורו הקשה, הזכיר יוסי שקיבל הצעה לתפקיד של איש מכירות זוטר באולם תצוגה של חנות קטנה ברשת של מוצרים לבית. המשכורת – שכר מינימום. הוא התלבט מאוד אם לקבל את ההצעה. הוא, שכבר הספיק לעשות כל כך הרבה בחייו, האם יוכל לקבל על עצמו ירידה כל כך תלולה במעמדו המקצועי?

לתת סיכוי
שאלתי את יוסי , האם התחום מעניין אותו, והוא השיב שאינו בטוח. הוא גם הטיל ספק בפוטנציאל המכירות באותו תפקיד שהוצע לו. אך במצבו הבין, כי לא נותר לו מה להפסיד – הוא חייב כסף, הוא זקוק נואשות לתעסוקה ולשגרה יומית בריאה, אין לו מה להפסיד שכן אין שום מקור הכנסה אחר, ומדוע לא לנסות, אם כן? יוסי אכן החל לעבוד באותה משרה צנועה שהיתה בהחלט קטנה למידותיו. למרבה ההפתעה, עצם היציאה מהבית וחזרתו למעגל העבודה היטיבו עימו וגרמו לו להצטיין בעבודתו.
לאחרונה הוא קודם לנהל את אחד מסניפי הרשת בצפון הארץ, ואף פנה אלי בבקשה לסייע לו באיוש צוות של מוכרנים.
 

 
חוזרים למעגל

בגיל מתקדם החזרה לשוק העבודה הופכת לעיניין לא פשוט. חשיבה נכונה והתארגנות מראש יסייעו להתגבר על המכשולים בדרך למשרה המיוחלת.

 
חיפוש עבודה בכל גיל עלול להיות כרוך בתסכול ובלא מעט אכזבות. כשמדובר בעובדים שחצו את גיל 50 הסיפורים דומים אך אפשר להגיע למסקנות ולגבש דרכי פעולה.

החיפוש כפרויקט
בני 50 פלוס הם לרוב אנשים בעלי כישורים שאותם רכשו במהלך הקריירה, ולעיתים בעלי התמחויות ייחודיות ובעלות ערך רב , אף כי ספציפיות מאוד לתחום העיסוק. הטעות הראשונה של מחפשי עבודה בגילאים הללו היא לצאת מיד למסע החיפוש בלי חשיבה מוקדמת ובלי גיבוש אסטרטגיה המותאמת למצב הנוכחי. מדוע מדובר בטעות? כיוון שכדי לחזור למשחק בגיל 50 ויותר לא די בשיגור קורות חיים לכל הכיוונים. יש להתייחס לחיפוש כאל פרויקט מובנה ומסודר, עם חשיבה מאורגנת והתייחסות מקיפה לכלל המשתנים: אתם, המקצוע, דרישות השוק וכמובן – השינויים שחלו בעולם הגיוס.

ללמוד את השוק
כשהייתם אחראים על פרויקט מסוים בעבודה שביצעתם בעבר, האם הייתם יוצאים לדרך מבלי לערוך תכנית מסודרת? ברור שלא. לכן, כשאתם מבקשים לחזור לשוק העבודה, כדאי לנהוג באותה מקצועיות שבה הייתם נוקטים במילוי תפקיד כזה או אחר: ללמוד את השוק.    בררו לעצמכם מה השתנה מאז הפעם האחרונה שבה חיפשתם עבודה ועד היום, ושימו לב במיוחד להרגלי הגיוס של המעסיקים. תנו דעתכם למסה שגדלה – היום המעסיקים מקבלים מאות פניות לכל משרה מוצעת. מסיבה זו יש להיות תמציתיים וענייניים בכל השלבים. דוגמא טובה לכך יכול לשמש מסמך קורות החיים שלכם – מומלץ לא להלאות בקובץ הכולל יותר מעמוד אחד – המעסיקים לא רוצים לדעת מה עשיתם מאז כיתה א', הם מסתפקים במידע רלוונטי לדרישות התפקיד בעשור האחרון.

לאתר את הדרישה
בררו מה קורה בתחום שלכם ועד כמה קיימת דרישה למשלח ידכם. אדם שבילה שנים בתחום מצומצם, נוטה לחפש עבודה בדיוק באותו תחום צר ומדוייק. נסו להרחיב את היריעה: למשל, מנהל קו ייצור במפעל בתחום המזון, מוטב שלא יתמקד רק במשרות המוגבלות למפעלי מזון. במקרים רבים אפשר לנסות לפנות לתחומים משיקים, שבהם הדרישה לידע וניסיון זהה.   ידע מעמיק מאוד בנושא מצומצם – גם כשהידע הזה הינו בעל ערך – עלול לעיתים להתגלות כמגבלה כשהדבר נוגע למציאת עבודה חדשה. למשל, שכיר שבילה עשרות שנים בעבודה על מכרזים ותקנים עשוי להתקשות במציאת משרה כעובד מן המניין בחברות העוסקות בכך. לעומת זאת, הוא יכול לשמש יועץ רב ערך לחברות כאלה.       אין זה אומר שצריך לעבור ממעמד של שכיר למעמד של עצמאי – אפשר לעבוד כיועץ שכיר בתוך חברת יעוץ. זה נוח לשני הצדדים: החברה מרוויחה יועץ מומחה בתחום המבוקש  והעובד לא חייב לשאת בנטל העצמאות, השיווק העצמי וכל מה שנלווה לכך.


 
ענת ספיר - יועצת עבודה וקריירה
09-7717297, 052-6418884


 
 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]              [מפת האתר]
 
ענת ספיר, יועצת השמה וקריירה
 
טלפון: 09-7717297 052-6418884    דואר אלקטרוני: anat@sapirjobs.com

קופירייטינג – דפנה מור, cup of copy
לייבסיטי - בניית אתרים