Sapir Jobs
להפסיק לחפש. למצוא עבודה!

טל. 09-7717297 | 052-6418884
 




מי אני, מה אני

נקודת המפתח בחיפוש עבודה היא הערכה עצמית נכונה.
לעיתים קרובות קשה למועמד לראות את יתרונותיו והוא עלול אפילו לזהות אותם כחסרונות.
איך תדע שנקודת התורפה שלך היא דווקא נקודת חוזקה?

 
כל אחד יכול להעיד על עצמו דבר או שניים, לטוב ולרע, אך האם העדות העצמית אכן משקפת את המציאות האובייקטיבית? לא תמיד. כשמדובר בפרגון עצמי הנוגע לכישורים תעסוקתיים, רבים מאיתנו נוטים שלא לראות את התמונה הכוללת. לעיתים מדובר בראייה מפרגנת מידי הכוללת הפרזות ושבחים שלא תואמים את המציאות ובמקרים רבים, דווקא ההיפך הוא הנכון – איננו מסוגלים לראות את היתרונות שאנו מביאים עימנו למקום העבודה. במקום לראות את הכישורים והניסיון שצברנו, אנו נוטים להצטנע ואף לראות בחלק מהם חיסרון, שבגינו לא ירצו להעסיק אותנו במקום עבודה נחשק.
סיפורו של אבי ממחיש את ה'עיוורון' שמאפיין מועמדים רבים במהלך חיפוש העבודה, שיכול להפוך גם לתהליך פסיכולוגי מאתגר.

שקט ומופנם
אבי, רואה חשבון במקצועו, הוא איש כספים מנוסה בסוף שנות החמישים שלו. הוא הגיע אלי כדי לפתור בעיה המאפיינת את הקריירה שלו – הוא עובד במשרה חלקית בכמה מפעלים אך אינו מצליח למצוא מסגרת עבודה במשרה מלאה. כבר מפגישתנו הראשונה יכולתי להבחין כי מדובר באדם איכותי, שמעלותיו אינן בולטות לעין מכיוון שהוא שקט, ביישן, סגור, אפרורי מעט. כדי להבין מדוע הוא לא מצליח למצוא את משרת חלומותיו, הצגתי בפניו שאלות שיוכלו להבהיר מה הוא חושב על עצמו ועל כישוריו המקצועיים. השאלה הראושנה שהצגתי בפני אבי היא שאלה נפוצה מאוד בראיונות עבודה: 'מה נקודות התורפה שלך?'.
כמענה לשאלתי, השיב אבי לא כלאחר יד כי הוא חושש שהממליצים שלו יאמרו עליו שהוא אדם שקט, סגור ושתקן, שאיננו מתבלט ואיננו מביע את דעתו בקול רם, דבר שכנראה ימנע ממנו לטפס לדרג מקבלי החלטות באירגון.

מקצועי ורציני

כדי לאמת את אבחנתו של אבי, פניתי אל הממליצים שלו. לתדהמתי הרבה, כולם, ללא יוצא מן הכלל שיבחו והיללו אותו. למעשה, הם ציינו את אותן תכונות שעליהן הוא הצביע בעצמו, אך לא על דרך השלילה. כולם אמרו שהוא עובד מקצועי לעילא, קפדן וסבלני, שניתן לסמוך עליו 'בעיניים עצומות', שיקרא את כל האותיות הקטנות בחוזה. אחד הממליצים אמר שבזכותו הרוויח הרבה מאוד כסף, ואותו הוא שולח למשאים ומתנים היותר מורכבים ומסובכים, בגלל יכולתו של אבי לרדת לפרטים ולהסיק מסקנות בהתאם.
למעשה, דווקא בגלל תכונותיו אלו, המתבטאות בשקט ובריכוז ולא ב'חברמניות', הוא חסך לאירגון הרבה מאוד כסף. כששאלתי את אחד הממליצים מדוע נפסק הקשר עם אבי, הוא אמר שכרגע בדיוק מחפשים אדם לתפקיד כזה למשרה מלאה, כיוון שזכו במכרז גדול, ומן הסתם זו הזדמנות נפלאה לחדש את הקשר עימו ולהציע  לו לחזור.


 
עם קצת עזרה מידידים
 
בחיפוש עבודה יש לנהוג לעיתים ממש כאיש מכירות- לפנות לאנשים, ליחצן כישורים ולבדוק אם ביכולתם לעזור לנו. קשרים אישיים יכולים לפתוח דלתות.
מה מאפיין איש מכירות טוב? בטחון עצמי גבוה, חוסר בושה וכמובן שגם ניצוץ בעיניים לא יזיק. אלא שלעיתים, מי שהפעילו את כישוריהם ואת קשריהם במהלך קריירה ענפה ומוצלחת, נרתעים לעשות זאת כשהם נאלצים להמליץ על עצמם.

כישרון ומזל
איתן, בן 50,  נתקל בבעיה מוכרת – הוא סיים קריירה מפוארת וכעת אינו מצליח למצוא עבודה. כמהנדס אלקטרוניקה, הוא עסק במשך שנים במכירות בתחום ההייטק בחברות גדולות ומצליחות וגם במכירות בינלאומיות למגזר צבאי ובטחוני. הוא בעל מראה ייצוגי מאוד וכושר ביטוי מעולה, ומכיר היטב את התרבות העסקית הבינלאומית. לפני מספר שנים התמזל מזלו והחברה שבה עבד עשתה אקזיט מוצלח במיוחד. הוא קיבל כסף רב ויצא לחופשה ארוכה. עשה חיל, מינף את כספו, קנה ומכר רכוש, העביר את זמנו בספורט ובטיולים בכל רחבי העולם. לאחרונה החליט שמשעמם לו, הוא זקוק לתעסוקה ורוצה לחזור לעבוד. הכין קורות חיים, התחיל לשלוח,  והמתין שהטלפון יצלצל.

לחזור אחרי עשור
הפניות  מהמעסיקים הגיעו, אך לא הניבו שום ראיון עבודה. מעט המעסיקים שחזרו אליו שאלו אותו בטלפון במה עסק בשנים האחרונות, וכשענה שלא עבד, מיד הסתיימה השיחה. אחרים חששו מכך שאין לו צורך כספי בעבודה, ולכן לא ירגיש מחוייב, ולכן לא הזמינו אותו כלל.
לאיתן היה ברור שעומדות בפניו שתי בעיות: האחת,  מציאת עבודה בגיל 50 מהווה אתגר בפני עצמה, ושניה, שהייה של זמן רב מדי מחוץ למעגל העבודה הוציאה אותו בעצם מהמשחק.
חידוש היכרויות
עזרתי לאיתן לנתח את מערכת הקשרים האישיים הענפה שלו, וייעצתי לו להפעיל אותה. הדגשתי בפניו שאנשים אלה יכולים להמליץ עליו, לספר על יכולותיו הרבות ולפתוח עבורו דלתות. איתן גייס לשם כך את כל כישורי המכירה שברשותו, ויצא לדרך. הוא החליט להתמקד בחידוש קשרים ישנים, לא להתבייש לספר לכולם שהוא מחפש עבודה. כך השקיע שעות רבות באיתור חברים מכל מקומות העבודה לשעבר ובפגישות אישיות חברתיות. הוא לא היסס לפנות אפילו לאנשים עימם לא היה בקשר למעלה מעשרים שנה. חלקם הגיבו בנימוס, אחרים בחום והתלהבות.

פגישה גורלית
בסופו של דבר, היתה זו פגישה עם ידידה ותיקה ששינתה את התמונה. אותה ידידה המכהנת כיו'ר של כמה אגודות וארגונות של מתנדבים, זימנה אותו אליה, והציעה לו משרה שלא נשמעה אטרקטיבית. בתחילה הוא קצת נרתע, כי רצה עבודה מקצועית ולא התנדבות,
אך החליט לנסות, כי אין לו מה להפסיד. הידידה הציגה אותו בפני איש קשר, ששמע על הצלחותיו ועל ניסיונו המקצועי והבין שהוא יכול לנתב את  העומד לפניו למשרות אחרות מזו עליה חשב מלכתחילה.
שני התפקידים שהוצעו לו, בשתי חרות הייטק שונות, התאימו בדיוק לכישוריו ולמידותיו. איתן בחר באחת מהן, בימים אלה התחיל לעבוד בשכר בסיס של 35,000 שח' + עמלות כמובן, והוא מאוד מרוצה.
 
קשרים עוזרים
אמנם ברור שלא כולם נחנו בכישרון וכאריזמה של איש מכירות כמו איתן, ולא לכולם יש קשרים כמו שלו. עם זאת, כל אחד יכול לסגל לעצמו את הנחישות והביטחון, לנס מתניים ובעיקר – לא להתבייש להפעיל קשרים.
רציתם לשלוח קורות חיים למשרה ואתם יודעים שמכר קרוב או רחוק עובד באותה חברה? אל תהססו לפנות אליו, לספר על התעניינותכם במשרה ולציין שתשמחו אם יוכל להמליץ.
אין מה להפסיד, להרוויח? תמיד אפשר.
 


ענת ספיר, ספיר ג'ובס,  יועצת קריירה לבכירים, 09-7717297, 052-6418884
 
 
 
 
 
 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]              [מפת האתר]
 
ענת ספיר, יועצת השמה וקריירה
 
טלפון: 09-7717297 052-6418884    דואר אלקטרוני: anat@sapirjobs.com

קופירייטינג – דפנה מור, cup of copy
לייבסיטי - בניית אתרים