Sapir Jobs
להפסיק לחפש. למצוא עבודה!

טל. 09-7717297 | 052-6418884
 




דף הבית >> מאמרים וטיפים >> חברת השמה או חברת כח אדם, מה ההבדל?
 
 חברת השמה או חברת כוח אדם – ומה שביניהם

 
מועמדים ומעסיקים רבים משתמשים בשירותי חברות השמה וחברות כוח אדם,
 
מקצתם מודעים להבדל ביניהם וחלקם רואים את שני התחומים כאחד.

חברת השמה מתמקדת בהשמה של עובדים קבועים ומקצועיים, כלומר קליטה ושילוב העובד/ת לאורך זמן בתוך המערכת, תוך קיום יחסי עובד-מעביד ,עם אפשרות קידום והתפתחות מקצועית.
החברה המעסיקה בלבד מחויבת בתשלום עמלת השמה לחברת ההשמה, בגובה משכורת ברוטו של העובד, בתום תקופת ניסיון של 30-90 יום, או בהתאם לתנאים במשא ומתן שנקבעו ביניהם.
אין לחייב את המועמד בכל עמלה, בשום שלב של התהליך, על פי חוק  .
המועמד מקבל את השרות ללא תשלום.

מנקודת מבט המועמד – יש לשיטה הרבה יתרונות, מועמד תמיד מעדיף להשתלב בחברה כעובד מן המניין, לקבל הכשרה במידת הצורך, להשתלב בצוות ולהוכיח את עצמו מבחינה אישית ומקצועית.
ראיון לצורך השמה יהיה מעמיק, מקצועי, ענייני. לפעמים יהיו סדרת ראיונות עם מספר בעלי תפקידים, תלוי במידת החשיבות,  ובמידה ויש התאמה ראשונית, במקרים רבים יש מקום לדבר על אופק של קידום, התפתחות אישית ובניית מסלול קריירה.
כמובן שמועמד יעדיף לנהל משא ומתן מול מעסיק פוטנציאלי לצורך השתלבות בחברה וקיום יחסי עובד-מעביד, המקנים את כל הזכויות הסוציאליות, ותק, תנאים נלווים.

מנקודת מבט המעסיק – יש לשיטה יתרונות רבים של יציבות, קשר ארוך טווח עם המועמד, במקרה שתהליך ההכשרה או ההדרכה הוא ארוך וממושך, המעסיק ירצה לראות את המועמד מסיים את ההכשרה והחפיפה, ומתחיל לעבוד ולהשקיע.
השיטה מקנה לשני הצדדים תחושת יציבות וקשר אישי ומקצועי, בתקווה שיימשך לאורך זמן.

חברת כוח אדם – מציבה מועמד מטעמה, לעבודה אצל חברות לקוחות, מאפשרת לקיים יחסי עובד – מעביד   בין המועמד לבין חברת כוח האדם, למשך תקופה מסוימת, בדרך כלל בשלב ראשון 3 חודשים, עם אופציה להארכה או להשתלבות לאחר מכן בתוך החברה המעסיקה בפועל.
חברת כוח האדם תשלם למועמד את משכורתו, כולל התנאים המחויבים על פי חוק, ותחייב את החברה המעסיקה בגובה התשלום למועמד בתוספת עמלה.
בכל מקרה, אין לחייב את המועמד בכל עמלה, המועמד מקבל את השרות ללא תשלום, על פי חוק.

מנקודת מבט המועמד – בדרך כלל מועמד מעדיף את השיטה הזו כשמחפש עבודה זמנית, וידוע לו שלפרק זמן מסוים הוא מקיים יחסי עובד-מעביד מול חברת כוח האדם, לפעמים העבודה בפועל היא אצל מעסיק אחד, ולפעמים העבודה בפועל משתנה מידי מספר ימים ויוצב לעבודה אצל מעסיקים שונים.
מועמד שמחפש עבודה קבועה ומקצועית יעדיף לעבוד בשיטת ההשמה, אולם לא יפסול עבודה דרך חברת כוח אדם, כיון שמאפשרת אופק של השתלבות עתידית אצל המעסיק, ובלבד שיקוימו כל תנאי ההסכם, ויקבל את שמגיע לו על פי חוק.

מנקודת מבט המעסיק – היתרון בשיטת עבודה דרך חברת כוח אדם הוא לחברות שאין להן תקנים לקליטת עובדים, ולא יכולות להוציא משכורות נוספות, ולכן תשלום באמצעות חשבונית לחברת כוח האדם, מאפשרת קליטה של עובדים מבלי להכניס אותם למצבת העובדים בחברה.
יתרון נוסף הוא בתקופת הניסיון. התשלום לחברת כוח האדם מאפשר להעמיד את המועמד לתקופת ניסיון
ארוכה יותר, עד קבלת ההחלטה האם לקלוט אותו כעובד מן המניין בחברה.
החיסרון בשיטה היא מחירה הגבוה באופן יחסי, כיון שבמשך תקופת ההעסקה המעסיק משלם כבסיס את משכורת העובד ובנוסף את עמלת חברת כוח האדם הכוללת את כל ההוצאות כמעסיק.

כל אחת מהשיטות טובה ומומלצת ובלבד שתספק שביעות רצון מקצועית לשני הצדדים.


 

איך לעבוד נכון  מול חברות השמה ?

תפקידן של חברות ההשמה הוא לגייס עבור לקוחותיהן עובדים מקצועיים וקבועים, עם פוטנציאל השתלבות לטווח רחוק.
הן מאתרות, ממיינות ומפנות מועמדים מטעמן לחברה שבה יועסקו במידה ויתקבלו.
 חברות השמה יכולות להיות כלי יעיל למציאת עבודה, אך חשוב לדעת איך לעבוד מולן

טפחו קשר אישי עם רכזת ההשמה – בניגוד לשליחת קורות חיים ישירות למעסיק, עם חברת השמה ניתן, וגם לגיטימי, ליצור קשר טלפוני ולברר איפה הדברים עומדים, צריך לבדוק מי הרכזת שמטפלת בתפקיד הספציפי אליו שלחתם קורות חיים, לוודא שקיבלה אותם ולנסות לעבוד מולה על בסיס קשר ישיר ואישי.

לשלוח קורות חיים למשרות רלוונטיות -  חברות השמה לא מתפשרות על הדרישות שפורסמו כי הן משתדלות לקבל את המקסימום עבור לקוחותיהן. לכן, כששולחים קורות חיים לחברת השמה כדאי לקרוא היטב את דרישות המשרה, לוודא התאמה ובעיקר – לא לשלוח סתם.

מעקב אחר שליחת קורות חיים – אין ברירה, לחפש עבודה זו עבודה ולכן יש צורך גם במעקב ובהסקת מסקנות.
כדאי לעבוד בצורה מסודרת, לכתוב לאן שלחתם קורות חיים, תאריך, שם חברה, תיאור התפקיד, שם אשת הקשר.
כשיחזרו אליכם טלפונית – תדעו באיזו משרה מדובר

לא להסתיר מידע -  לחברת ההשמה חשוב מאוד לדעת מראש עם אילו חברות היה לכם קשר ואצל מי כבר התראיינתם.
כדי למנוע כפילויות והצגתכם בפני גורמים שאינם רלוונטיים, או שכבר מכירים אתכם.
חשוב מאוד לא להסתיר את המידע מרכזת ההשמה, כיון שהיא לא תוכל לקדם אתכם בחברה שפניתם אליה בעצמכם או שהוצגתם בה בעבר על ידי גורם אחר.

 

רושם חיובי בראיון עבודה

זומנתם לראיון עבודה? ההתרשמות הראשונית של המראיין חשובה ביותר, לכן

הגיעו בלבוש סולידי – רצוי לבדוק מראש מה סגנון הלבוש הנהוג בחברה, אך בכל מקרה לא מומלץ ללבוש בגדים מרושלים, גם אם זה אופנתי.
חלק עליון בצבע בהיר וחלק יעשה רושם טוב. לנשים כדאי להימנע מאיפור כבד ותכשיטים בולטים.

עישון כיבוד , שתיה – הימנעו מעישון לפני ראיון, גם אם נדמה לכם שלא מריחים, אנשים שאינם מעשנים רגישים יותר לריח הסיגריות. לא כדאי להתכבד, אבל אם מציעים לכם, בהחלט כדאי להסכים למים קרים, זה בריא, משחרר את המתח והמבוכה ולפעמים פתיח לשיחה אישית קצרה.

קשב הוא שם המשחק – התייחסו למראיין בהערכה ובחיוב, ענו לשאלותיו ושימרו על קשר עין מתמיד.
חשוב להיות קשובים לקצב שהמראיין מכתיב ולסדר העדיפויות של השאלות המעניינות אותו,
ולא לענות לפני שהסתיימה השאלה.

גלו עניין בחברה, במוצריה ובציפיות מכם ומתפקידכם – גלו עניין ומעורבות, שאלו שאלות והביעו התלהבות מתחום העיסוק או מהישגי החברה. כפי שמועמד אוהב לקבל חיזוקים וסקרן לדעת אם הוא אטרקטיבי לחברה,
גם המראיין רוצה לדעת איזה רושם קיבל המועמד, זה לא מפחית מכבודכם או מיכולת ניהול משא ומתן בעתיד.

התכוננו בבית על הצגה עצמית – נסו להציג את עצמכם בשתי דקות בערך, בהן ספרו בקצרה על הנקודות החשובות ביותר – שם, גיל וניסיון, לפי סדר עדיפות יורד של הישגים ותוצאות.

מתי נהוג לדבר על שכר? – ראיון עבודה ראשוני נועד להיכרות ביניכם לבין החברה.
לכן, נהוג לדון בנושא השכר רק בראיון השני, לאחר שכבר נערכה היכרות ולאחר שהבעתם עניין בתפקיד ובחברה.

וזכרו , גם בחברות הגדולות – זה הכל אנשים

איך לבחור מקום עבודה?

יש מקרים בהם אתם כמועמדים צריכים להחליט האם מקום העבודה מתאים לכם.
זה יכול להיות עוד לפני שליחת קורות החיים, או אם התמזל מזלכם והתקבלתם לעבודה – אתם עדיין צריכים לחשוב, לאור התרשמותכם הקצרה – האם מקום העבודה מתאים לכם?

סגנון החברה – כל סגנון עשוי להשפיע על אופי עבודתכם העתידית. בחברה גדולה ויציבה ה תפקיד מוגדר, כך גם תחומי האחריות והכפיפות ואפילו טווח הקידום ידוע מראש במידה רבה. בחברות סטארט אפ או בחברות קטנות הכל זריז ודינמי, כולם עושים הכל, יש עבודת צוות ולחץ רב. בחברות מיקור חוץ ובחברות ייעוץ העבודה מתאפיינת בניידות ומעבר בין חברות שונות בהתאם לפרויקטים משתנים.

אפשרויות קידום – כדאי לבדוק את אפשרויות הקידום בטווח הקצר ובטווח הארוך. איך ניתן לבנות מסלול קידום וחמה התפקידים שאפשר לשאוף אליהם בתחום? לעיתים השאלה המובילה בהקשר לקידום תהיה 'מה התפקיד הבא הבא שלי בחברה?'

מה אתם יודעים על החברה? – האם החברה מוכרת וידועה, האם יש לה שם טוב בשוק, יציבות פיננסית, האם היא חלק מחברה בינלאומית או חברה בפריסה ארצית, מי מנהלית או בעליה, ניתן לברר זאת על  ידי פרסומים, אתר החברה או מכרים שעובדים בחברה או שיש להם אינטראקציה מולה.

הנפשות הפועלות -  האנשים שאיתם תעבדו והאוירה במקום העבודה חשובים מכיון שכיום אנחנו מבלים בעבודה יותר שעות משאנחנו מבלים בחברת בני המשפחה. בדקו את טווח הגילאים ואת הכימיה שנוצרת בראיונות, תוך הפרדה בין אנשי הגיוס לאנשים שעתידים לעבוד איתכם באופן שוטף

שכר ותנאים נלווים – האם אתם מרוצים מהתנאים המוצעים לכם? המשמעות היא כלכלית – שכר ותנאים שילוו אתכם תקופה ארוכה.

זכרו, שביעות הרצון היא תמהיל של גורמים רבים – עשו את החשבון שלכם ודעו שלעיתים כדאי להתפשר על דבר אחד כדי להנות מיתרונות אחרים, כי אין דבר מושלם.

בהצלחה 
 הכתבות פורסמו בידיעות אחרונות במדור 'עצת מומחה'
 

 

אני מזמינה אותך להתקשר אלי עכשיו:

 

052-6418884 , 09-7717297

 

ענת ספיר - יועצת השמה וקריירה

 

ספיר ג'ובס - אימון אישי, יעוץ והשמה

 

anat@sapirjobs.com

 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]              [מפת האתר]
 
ענת ספיר, יועצת השמה וקריירה
 
טלפון: 09-7717297 052-6418884    דואר אלקטרוני: anat@sapirjobs.com

קופירייטינג – דפנה מור, cup of copy
לייבסיטי - בניית אתרים